Lenovo hodlá převzít divizi osobních počítačů IBM

V oblasti PC systémů tak vzniká nová aliance s globálním dosahem

Společnosti IBM a Lenovo Group Limited vytvářejí třetí největší PC firmu na světě s ročními tržbami přibližně 12 miliard dolarů.

  • Vzniká tak globální podnik s celosvětovým dosahem, silnou značkou, vyváženou nabídkou produktů a špičkovými schopnostmi v oblasti výzkumu a vývoje.
  • Dlouhodobá strategická aliance společností Lenovo a IBM se týká prodeje, servisu a financování PC po celém světě.
  • Celosvětové ústředí bude v New Yorku, hlavní provozy v Pekingu a Raleigh v Severní Karolíně.
  • Hodnota transakce je 1,25 miliardy dolarů v hotovosti a cenných papírech, celková uvažovaná hodnota transakce je přibližně 1,75 miliard dolarů.
  • IBM získá 18,9procentní podíl ve společnosti Lenovo, transakce by měla být dokončena ve druhém čtvrtletí 2005.

Lenovo Group Limited, vedoucí značka osobních počítačů v Číně a Asii, a IBM dnes oznámily konečnou dohodu, na jejímž základě Lenovo převezme divizi osobních počítačů IBM. Tím vznikne třetí největší PC firma na světě, špičkové PC technologie podnikové třídy IBM se dostanou na spotřební trh a tržní dosah společnosti Lenovo přesáhne Čínu a Asii.

V rámci transakce vstoupí Lenovo a IBM do široké strategické aliance, v níž bude IBM preferovaným poskytovatelem služeb a financování pro zákazníky společnosti Lenovo. Lenovo bude preferovaným dodavatelem PC pro IBM, které tak bude moci nabízet ucelenou řadu počítačových řešení svým klientům mezi podniky a malými a středními firmami.

Stephen M. Ward, Jr., současný senior viceprezident IBM a ředitel IBM Personal Systems Group, bude po dokončení transakce pracovat jako generální ředitel společnosti Lenovo. Yuanqing Yang, současný místopředseda představenstva, prezident a generální ředitel společnosti Lenovo, bude po dokončení transakce pracovat jako předseda představenstva společnosti Lenovo.

IBM bude mít 18,9procentní vlastnický podíl ve společnosti Lenovo Group a podle očekávání zaznamená po dokončení transakce zisk z prodeje. Přímý finanční dopad transakce na výsledky IBM za čtvrté čtvrtletí 2004 bude minimální.

„Dnešní oznámení dále posiluje schopnost IBM chopit se nejhodnotnějších příležitostí na rychle se měnícím trhu informačních technologií,“ řekl Samuel J. Palmisano, předseda představenstva a generální ředitel společnosti IBM. „V posledních několika letech jsme agresivně pracovali na tom, aby si IBM vytvořilo pozici vedoucího světového poskytovatele inovativních řešení pro firmy a instituce všech velikostí a ve všech odvětvích. To vyžaduje intenzivní soustředění na firemní klientelu a značné dlouhodobé investice do výzkumu a vývoje a do budování intelektuálního kapitálu. Naproti tomu PC segment čím dál více přebírá charakteristiky trhu s domácí a spotřební elektronikou, který dává přednost ekonomické výhodnosti masové výroby a soustředí se na jednotlivé uživatele a kupující. Dnešní oznámení dále posiluje orientaci IBM na podnikový trh a zároveň vytváří novou globální firmu, která bude do budoucna v lepší pozici při vyhledávání příležitostí na trhu osobních počítačů.

„Ve společnosti Lenovo máme partnera, který je nesmírně konkurenceschopný v Číně a Asii a na trhu spotřebních osobních počítačů. Pečlivě jsme se společností Lenovo pracovali na zajištění všech prvků silné, úspěšné a dlouhotrvající globální aliance. Prostřednictvím této aliance bude IBM svým klientům nadále dodávat mimořádně kvalitní počítače pod značkami IBM a Think. Bude také hrát důležitou roli na domácích a spotřebních trzích, neboť vytváří vyspělé technologie mikroprocesorů a otevřeného softwaru pro počítačovou platformu další generace. Tyto příležitosti odpovídají jedinečné schopnosti IBM inovovat.“

Do té doby, než bude transakce dokončena, by dosavadní PC provozy obou společností včetně služeb zákazníkům a dostupnosti produktů měly nadále fungovat jako dosud. Společnost Lenovo počítá s tím, že po uzavření transakce budou služby zákazníkům a dostupnost produktů fungovat jako dosud, neboť provozy obou společností budou integrovány.

Společnost Lenovo, založená v roce 1984, jako první uvedla v Čínské lidové republice koncepci domácího počítače a od roku 1997 je vedoucí PC značkou v Číně a Asii s ročními tržbami přibližně 3 miliardy dolarů. PC divize IBM vygenerovala v roce 2003 tržby přes 9 miliard dolarů a nabízí celou řadu stolních a přenosných PC systémů.

Podle údajů IDC za rok 2003 je společný celosvětový tržní podíl společností Lenovo a IBM v oblasti PC zhruba 8 procent. Tato transakce výrazně posílí globální přítomnost společnosti Lenovo na rychle rostoucím trhu notebooků.

V rámci strategické obchodní aliance bude IBM poskytovat marketingovou podporu a služby generování poptávky po produktech společnosti Lenovo prostřednictvím své profesionální obchodní struktury čítající zhruba 30 000 zaměstnanců a prostřednictvím webu IBM.com. Produkty Lenovo se budou prodávat také prostřednictvím PC specialistů IBM, kteří budou převedeni do společnosti Lenovo. IBM Global Financing a IBM Global Services, největší světový poskytovatel IT služeb se silnými podnikovými kanály, budou preferovanými poskytovateli služeb leasingu a financování, respektive záručních služeb a servisu.

Po dokončení transakce bude mít společnost Lenovo přibližně 19 000 zaměstnanců. Přibližně 10 000 současných zaměstnanců IBM – z nichž více než 40 procent už je v Číně a méně než 25 procent pracuje ve Spojených státech – bude převedeno do společnosti Lenovo. Transakce by měla mít minimální dopad na celkovou zaměstnanost, výhody a náhrady pro zaměstnance obou společností.

###

Pro další informace kontaktujte:
Mmd Public Relations Czech Republic
Radovan Suk
Account Manager
Nitranská 6, 101 00 Prague 10
Tel.: +420 224 251 555
Fax: +420 224 254 364
e-mail: suk@mmd.cz

 
.

Speciály

Aktuality

Tiskové zprávy